ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

RecensionScenvår 2017

The Nether

Pedofildrama som skaver på näthinnan

Reine Brynolfsson och Nina Zanjani.
Reine Brynolfsson och Nina Zanjani. Foto: Markus Gårder

I ”The Nether” ställs akuta frågor om laglösheten på nätet. Kan perversa fantasier vara brottsliga? Närvaron av barn på scenen skapar obehag, ändå känns föreställningen monoton, skriver Ylva Lagercrantz Spindler.

Ylva Lagercrantz Spindler
Publicerad

Vad händer när internet uppfattas som en mer verklig värld än den verkliga? I ”The Nether” har den artificiella tillvaron på nätet slutgiltigt tagit över och befolkas av avatarer, digitala kopior av våra verkliga jag. Här råder laglöshet med förbjudna begär och grov brottslighet som inte kan straffas eftersom den egentligen inte finns. Känns det igen? Ja, Darknet och grooming finns ju redan här, krypterade sidor och vuxna som tar sexuell kontakt med barn i egenskap av någon annan.

Pjäsens grundidé är inte unik. Böcker och filmer som handlar om parallella universum där ett andra jag existerar finns det många av. Teaterns styrka är att den bokstavligen spelar med fysiska kroppar i rummet, vilket kontrasterar än mer effektfullt mot fantasin.

Laddar…