Recension
Ny sida av Tjechov i träffsäker version
Inget är så beständigt att det inte kan rivas av nya generationer. Ett nergånget gods med en enorm körsbärsträdgård kan förvandlas till semesterby redan innan ägarna förstått vad som skett. En livsstil kan gå under lika fort som en ny etableras. Det kan gå snabbt som när en motorsåg skär igenom en vägg – som på Folkteatern när köpmannen Lopachin omedelbart genomför en massaker på gamla tider efter att ha köpt gården på auktion.
Tjechov, Tjechov överallt – allt mer svart och långsam. Fast inte på Folkteatern Gävleborg. Här spelas ”Körsbärsträdgården” med ett grundanslag som från en fartfylld commedia dell’ artefars. Vid sidan av huvudaktörerna mamma/hålldamen Ranevskaja, hennes dotter Anja, fosterbarnet Varja och köpmannen Lopachin får skådespelarna alla spela två roller och hoppar mellan kön och social ställning via lösa skägg och kroppshållningar. Alla karaktärsdrag förstoras, alldeles som när man spelar Molièrekomedi. Alla är parodier på sin oförmåga att gå utanför sig själva, och att fatta beslut.