ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

Lätt att bli blåst på Black friday

Tre av tio erbjudanden under den pågående kampanjen Singles day är bluffreor, enligt Pricerunner. Problemet finns både i fysiska butiker och på nätet.
Tre av tio erbjudanden under den pågående kampanjen Singles day är bluffreor, enligt Pricerunner. Problemet finns både i fysiska butiker och på nätet. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Mitt i årets mest intensiva shoppingmånad där Black friday väntar runt hörnet fälls fyra bolag för vilseledande reklamkampanjer.

Som kund gäller det att se upp – tre av tio erbjudanden är nämligen bluff.

Fanny Hällegårdh/TT
Publicerad
Annons

Reor och röda priser ska indikera att det är billigare än vanligt. Men företagen sviker konsumenterna genom att låtsas ha reor och sänkta priser, anser Konsumentombudsmannen (KO).

KO har den senaste tiden riktat kritik mot fyra bolag som anses ha vilselett sina konsumenter. Detta genom att ange ett alltför högt normalpris i strid mot marknadsföringslagen.

Laddar…