Blodigare än någonsin i nya "Mortal kombat"

Scorpion är en klassisk spelfigur i "Mortal kombats" universum. I elvan är han tillbaka, men den här gången kan han – liksom de andra spelbara karaktärerna – anpassas mer än någonsin för att passa spelarens egen stil. Pressbild.
Scorpion är en klassisk spelfigur i "Mortal kombats" universum. I elvan är han tillbaka, men den här gången kan han – liksom de andra spelbara karaktärerna – anpassas mer än någonsin för att passa spelarens egen stil. Pressbild. Foto: WB Games/TT

Sedan 1990-talet har "Mortal kombats" våldsamma innehåll lett till kritik och fördömanden. Men slagsmålsserien har överlevt och fortsatt att frodas.

När nu elfte delen släpps är det som vanligt blodigt värre.

– Det har alltid varit en del av seriens dna, säger Matt Burke vid utvecklaren Netherrealm.

Gustav Sjöholm/TT
Publicerad
Matt Burke vid utvecklaren Netherrealm. Pressbild.

Matt Burke vid utvecklaren Netherrealm. Pressbild.

Foto: WB Games/TT
Spelare som bemästrat "Mortal kombat X" från 2015 kommer att få lära om sig till elvan. "Stridssystemet har gjorts om mycket", säger Matt Burke, som varit med och utvecklat spelet. Pressbild.

Spelare som bemästrat "Mortal kombat X" från 2015 kommer att få lära om sig till elvan. "Stridssystemet har gjorts om mycket", säger Matt Burke, som varit med och utvecklat spelet. Pressbild.

Foto: WB Games/TT
Sonya Blade attackerar en motståndare i "Mortal kombat 11". Pressbild.

Sonya Blade attackerar en motståndare i "Mortal kombat 11". Pressbild.

Foto: WB Games/TT
"Berättelsen är definitivt den mest omfattande vi har haft. Vi har vår första kvinnliga boss, Kronika, som har makten över tiden", berättar Matt Burke. Tidsaspekten gör bland annat att spelfigurerna kan möta yngre versioner av dem själva. Pressbild.

"Berättelsen är definitivt den mest omfattande vi har haft. Vi har vår första kvinnliga boss, Kronika, som har makten över tiden", berättar Matt Burke. Tidsaspekten gör bland annat att spelfigurerna kan möta yngre versioner av dem själva. Pressbild.

Foto: WB Games/TT
Annons

Få tv-spel är så ökända som "Mortal kombat" ("MK"). I början av 1990-talet lyckades slagsmålsserien med sina blodiga avslutningar på fajterna, "fatalities", orsaka skrämselhicka.

– Vi pratar om videospel som glorifierar våld och som lär barn att njuta av att åstadkomma de hemskaste formerna av grymhet man kan tänka sig, sade den amerikanska senatorn Joe Lieberman 1993.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons