Sammy Baloji, ”Other Tales ”Stark berättelse om evig utsugning av sargat land

Sammy Baloji, ”Chura na Nyoka, en stadsplan för paddor och ormar”, 2018–2019. Installationsvy på Lunds konsthall.
Sammy Baloji, ”Chura na Nyoka, en stadsplan för paddor och ormar”, 2018–2019. Installationsvy på Lunds konsthall. Foto: Daniel Zachrisson/Lunds konsthall

Från Kongo ringlar råvarorna koppar, coltan och litium iväg som en orm ut i världen och in i våra kommunikationssystem och batterier. Sammy Balojis konst blottlägger koloniala strukturer som i högsta grad finns kvar.

Publicerad
Luxuös raffiavävnad, Kongo eller Angola, 1600-tal. Ur Etnografiska museets samlingar.

Luxuös raffiavävnad, Kongo eller Angola, 1600-tal. Ur Etnografiska museets samlingar.

Foto: Daniel Zachrisson/Lunds konsthall
Sammy Baloji, reproduktioner av folkliga målningar från Kasaï-provinsen i Kongo ur fader Veerbeeks samling.

Sammy Baloji, reproduktioner av folkliga målningar från Kasaï-provinsen i Kongo ur fader Veerbeeks samling.

Foto: Daniel Zachrisson/Lunds konsthall
”Petits chanteurs à la Croix de cuivre” (de små Kopparkorssångarna), 2020. Installationsvy på Lunds konsthall.

”Petits chanteurs à la Croix de cuivre” (de små Kopparkorssångarna), 2020. Installationsvy på Lunds konsthall.

Foto: Daniel Zachrisson/Lunds konsthall
Annons

På Lunds konsthall möts man av till synes skilda fragment från olika tid och rum, en visuell rebus. Sammy Baloji skapar sammanhang av film, röst, landskap, koppar, korrespondens, luxuösa raffiavävnader och kartor. Utställningen som gjorts i samarbete med Kunsthal Aarhus i Danmark är Sammy Balojis (född 1978) första separatutställning i Sverige. Den är curaterad av Matteo Luchetti, baserad i Bryssel liksom konstnären som även tillbringar tid i Lubumbashi i Katangaprovinsen i Demokratiska republiken Kongo. Med utgångspunkt i Katanga lyfter han fram kultur som är förkolonial, från tiden innan det blev vedertaget att Afrika var det ingenmansland som rättfärdigade kolonialtidens exploatering.

Även i Sverige hittas kopplingar till området långt innan 1960-talets FN-insats i samband med Kongokrisen. I en monter vilar en exklusiv textil från kungadömet Kongo från 1600-talet ur Etnografiska museets samlingar som kan ha tillhört drottning Christina. Vad som ser ut som kopparplåtar är negativa avgjutningar av liknande textilier i europeiska samlingar. I ett stort fotografi från Nationalmuseet i Kinshasa möts kongolesiska gravurnor och europeiskt lergods från 1500- till 1700-tal, krukor och terriner som har använts som handelsvara. I denna rebus har även de förlorade och osynliga fragmenten en mening.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons