RecensionTeater

Det har aldrig funnits en kvinna som Anna KareninaFet passion sätter mest visuella spår

Förbjuden passion: Emma Broomé med Freddy Åsblom, i bakgrunden Martin Luuk.
Förbjuden passion: Emma Broomé med Freddy Åsblom, i bakgrunden Martin Luuk. Foto: Christopher Backholm

Med sin ”Anna Karenina” har Tone Schunnesson bakat en koncentrerad gräddbakelse av hundra procent passion. Ändå blir Ragna Weis uppsättning mer en visuell än emotionell teaterupplevelse.

Ylva Lagercrantz Spindler
Publicerad
Annons

Det ångar av åtrå och vällust i Orionteaterns alltid lika intagande scenrum. På tågstationen i Sankt Petersburg har Anna Karenina just ramlat in i greve Vronskij. Stor passion uppstår. Problemet är att hon är gift och har barn. En destruktiv spiral av förbjuden kärlek, skam och vanmakt inleds mellan de två.

Författaren och dramatikern Tone Schunnessons nyskrivna version av Leo Tolstojs världsberömda romkomtragedi från 1877 bär den underfundiga titeln ”Det har aldrig funnits en kvinna som Anna Karenina”. Tillsammans med regissören Ragna Wei (duon gjorde ”Jane Eyre” på Folkteatern i Göteborg 2019) har hon fokuserat på romanens inneboende triangeldrama.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons