Skodas familjesuv drar längsta strået

Coupéversionen ser nätt ut och kompromissar inte alltför mycket på interiörmåtten.
Coupéversionen ser nätt ut och kompromissar inte alltför mycket på interiörmåtten. Foto: Pontus Lundahl/TT

Först ser man bara den framträdande grillen, men här finns mer att hämta. Nu kommer Skoda Enyaq Coupé, den tjeckiska versionen av Volkswagen­koncernens familjeelbilar som drar det längsta strået jämfört med sina två trillingar. Vi provkör den sportigaste RS-modellen.

Publicerad
Takhöjden i baksätet är väl godkänd – panorama­glastaket bidrar till den luftiga känslan.

Takhöjden i baksätet är väl godkänd – panorama­glastaket bidrar till den luftiga känslan.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Skoda har bevarat fler fysiska knappar på ratten och har även växelspaken nere i mittkonsolen. Lite mer traditionellt och påkostat.

Skoda har bevarat fler fysiska knappar på ratten och har även växelspaken nere i mittkonsolen. Lite mer traditionellt och påkostat.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Instegsmodellen är bakhjulsdriven och RS har en motor som ger 299 hästar.

Instegsmodellen är bakhjulsdriven och RS har en motor som ger 299 hästar.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Oavsett vilken Enyaq-version man väljer kvalar de allihop in för att få miljöbonus, som baseras på bilens grundpris.

Oavsett vilken Enyaq-version man väljer kvalar de allihop in för att få miljöbonus, som baseras på bilens grundpris.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Blott 15 liter tappar man jämfört med vanliga Enyaq. Dock lämpar sig bagageutrymmet bättre för familjer som har lagt barnvagnsåren bakom sig.

Blott 15 liter tappar man jämfört med vanliga Enyaq. Dock lämpar sig bagageutrymmet bättre för familjer som har lagt barnvagnsåren bakom sig.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Gulligt eller coolt med en bil som ser ut att ha självlysande tandställning? Bestäm själv. Man blir åtminstone lätt att identifiera i mörkret.

Gulligt eller coolt med en bil som ser ut att ha självlysande tandställning? Bestäm själv. Man blir åtminstone lätt att identifiera i mörkret.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Uli Sonntag/TT
Foto: Uli Sonntag/TT
Anders Wiklund/TT
Foto: Anders Wiklund/TT
Annons

Av bilarna Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron är det Skoda som ger mest för pengarna. I det ”vanliga” karossutförandet bjuder Enyaq på störst innerutrymmen, känns mer påkostad och har även en mer traditionell och tilltalande interiör med vanliga knappar och vred. Nu erbjuds trion även i en slankare silhuett som hos Volkswagen heter ID.5, hos Audi får tillägget Sportline och hos Skoda tillägget Coupé.

För Enyaqs del innebär ”coupéfieringen” 15 kilometer extra räckvidd och ett prispåslag med 17 600 kronor. Bilen finns i tre versioner, 80, 80X och RS, med ett batteri på 77 kilowattimmar och en räckvidd på 50-52 mil enligt den officiella mätnormen (som ska tas med en nypa salt). Sommartid kommer vi strax över 40 mil beroende på hastighet.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons