Annons

Polestar 2 finns nu i fler versioner

Foto: Polestar

Den svenskutvecklade elbilen Polestar 2 har hyllats och prisats världens över. Nu finns modellen med fler motoralternativ och längre räckvidd.

 Minimalistisk design får Polestar 2 att sticka ut.

Minimalistisk design får Polestar 2 att sticka ut.

Foto: Polestar
 Du styr det nya infotainmentsystemet via pekskärmen eller genom röststyrning.

Du styr det nya infotainmentsystemet via pekskärmen eller genom röststyrning.

Polestar har med sina eleganta och moderna bilar snabbt etablerat sig som en favorit bland svenskarna. 2019 lanserades den helt elektrifierade Polestar 2 som imponerar på många plan. Nu finns den också i två helt nya versioner.  

Polestar 2 fanns från början bara som Long Range Dual Motor. Denna bil är fyrhjulsdriven med 408 hk och har ett vridmoment på 660 Nm, där 0-100 går på under fem sekunder. Med ett batteripaket på 78 kWh får den en angiven räckvidd på upp till 480 kilometer (WLTP*).

De två nya versionerna är båda framhjulsdrivna och har fått namnen Standard Range Single Motor och Long Range Single Motor. Den sistnämnda har den längsta angivna räckvidden, nämligen upp till 540 kilometer (WLTP*). Bilens motor har en styrka på 231 hk och ett vridmoment på 330 Nm, där 0-100 går på 7,4 sekunder.

Standard Range Single motor blir den nya instegsmodellen med det minsta batteriet på 64 kWh som ger en angiven räckvidd upp till 440 kilometer (WLTP*). Motorn har en styrka på 224 hk där 0-100 går på 7,4 sekunder.

Det går att få dragkrok som tillval till samtliga versioner och Polestar 2 har då en dragkraft på upp till 1 500 kilo.

 Minimalistisk design får Polestar 2 att sticka ut.

Minimalistisk design får Polestar 2 att sticka ut.

Foto: Polestar

Läcker design med flera höjdpunkter

Bilen känns igen på vägarna tack vare den ikoniska bakre ljusrampen, stilrena fastback-karossen som präglas av skarpa, utmejslade linjer vilket skapar ett futuristiskt men också stilrent intryck. Några designdetaljer är sidospeglarna utan ram, de distinkta strålkastarna och den veganska WeaveTech-klädseln.

Minimalistisk design får Polestar 2 att sticka ut. Foto: Polestar

Unikt infotainmentsystem

Polestar 2 är även den första bilen i världen att utrustas med Googles operativsystem Android Automotive. Det innebär att appar som Google Assistent, Google Maps och Google Play är helt integrerat i bilen från start.

Med Google Assistant får du smidig kontroll över smarta funktioner utan att du behöver ta händerna från ratten. Genom röststyrning kan du sköta allt från att skicka meddelanden till att styra klimatanläggningen eller kontrollera navigationen.

Det inbyggda infotainmentsystemet hjälper dig automatiskt med information om när och var du bör ladda för att din resa ska bli så snabb och smidig som möjligt.

Du har självklart tillgång till flera appar, såsom Spotify, Sveriges Radio och EasyPark och Polestar uppdaterar ständigt apputbudet. Under våren lanserades även en videospelare i bilen så du exempelvis kan titta på SVT Play när du laddar. Under de tre första åren får du som köpare obegränsad uppkoppling och du kan strömma så mycket du vill.

 Du styr det nya infotainmentsystemet via pekskärmen eller genom röststyrning.

Du styr det nya infotainmentsystemet via pekskärmen eller genom röststyrning.

Du styr det nya infotainmentsystemet via pekskärmen eller genom röststyrning.

Polestar 2 har ett pris från 489 000 kronor. Om du är intresserad av att köra Polestar 2 som tjänstebil så erbjuds du ett attraktivt förmånsvärde från 2 118 kr/ månad. Priset är beräknat med 50% marginalskatt.

*I Europa mäts elfordons räckvidd enligt standarden Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Enligt denna standard mäts räckvidden vid en genomsnittshastighet av 48 km/tim i sommartemperatur från full laddning till tömt batteri. Faktisk körsträcka är beroende av körstil och andra externa faktorer. Räckvidden enligt WLTP är därför normalt inte möjlig att uppnå under verkliga förhållanden.

Annons
Detta är en annons från Polestar, den är inte skriven av journalisterna på SvD:s redaktion.