Universiteten kämpar mot digitala sabotage

"Det stora problemet är att man tappar kontakten med studenterna. De blir mycket mer anonyma för en", säger Kristofer Modig, lektor i biofysikalisk kemi.
"Det stora problemet är att man tappar kontakten med studenterna. De blir mycket mer anonyma för en", säger Kristofer Modig, lektor i biofysikalisk kemi. Foto: Johan Nilsson/TT

Disputationer som saboteras av hakkors eller stötande bilder. Föreläsningar där åhörare plötsligt döper om sig till ett könsord.

Den snabba digitaliseringen av undervisningen det senaste halvåret har inte varit smärtfri, och universitetslärarna har tvingats lära sig att tackla sabotörer.

Cecilia Klintö/TT
Uppdaterad
Publicerad
Universitetslektor Kristofer Modig har gjort om sitt arbetsrum på Kemicentrum i Lund till en liten studio. Han kan ha föreläsning för 100 studenter på en gång, men ser bara 18 av dem åt gången på små bilder på dataskärmen.

Universitetslektor Kristofer Modig har gjort om sitt arbetsrum på Kemicentrum i Lund till en liten studio. Han kan ha föreläsning för 100 studenter på en gång, men ser bara 18 av dem åt gången på små bilder på dataskärmen.

Foto: Johan Nilsson/TT
Mer jobb och mindre interaktion med studenterna – det är följden av digitala undervisningar, tycker universitetslektor Kristofer Modig.

Mer jobb och mindre interaktion med studenterna – det är följden av digitala undervisningar, tycker universitetslektor Kristofer Modig.

Foto: Johan Nilsson/TT
Annons

Mer än hälften av de svenska universitet och högskolor som svarat på TT:s enkät har haft problem med att obehöriga tar sig in och stör på digitala föreläsningar, disputationer eller övningstimmar.

Så kallad zoombombning blev en plåga under coronavåren.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons