Så kan den tryckta journalistiken överleva
Miljontals människor förlitar sig på digitala nyhetskällor. Samtidigt sitter toppchefer på The New York Times Company, News Corporation och Schibsted och rynkar pannorna över ekonomin när läsarna hellre klickar på Facebooklänkar än hämtar tidningen i brevlådan. Trots tillväxten online är deras oro befogad.
I filmen Deadline USA från 1952 är Humphrey Bogart redaktionschef för Day, en tidning på väg mot undergång och i desperat behov av ett storsäljande scoop. I en scen är han i telefon med en utpressare som hotar, ”Print that story, you’re a dead man”. Bogart väntar någon sekund, lyfter sedan luren mot tryckpressarna som sätter igång, och säger ”That’s the press, baby, the press. And there’s nothing you can do about it. Nothing!”
Bakom tidningsromantiken döljer sig den nakna sanningen: tidningar må ha ett uppdrag men är också en business. Ett faktum som tidigare kunnat tas för givet men nu står alltmer i centrum.