Här byggs framtidens plattform

På den norska västkusten slutförs just nu ett av de största industriprojekten som ett svenskt företag har ansvaret för i år. Ritningarna har delvis gjorts i Indien. En stor del av arbetskraften kommer från Sverige, Ukraina och Ryssland. Men namnet på plattformen är så norskt det kan bli: Edvard Grieg.

Publicerad
Koncernchefen i Lundin Petroleum, Ashley Heppenstall, framför en av de fyra delarna som tillsammans ska bli plattformsdäcket på Edvard Grieg-plattformen.

Koncernchefen i Lundin Petroleum, Ashley Heppenstall, framför en av de fyra delarna som tillsammans ska bli plattformsdäcket på Edvard Grieg-plattformen.

Foto: BJÖRN LINDAHL.
Ett arbetslag diskuterar vilka uppgifter de ska gå i kast med. ”Vi installerar telefoner, PA-anläggningen och övervakningskameror”, säger Kjell Røst, i mitten, som tillhör Kvaerners egna anställda.

Ett arbetslag diskuterar vilka uppgifter de ska gå i kast med. ”Vi installerar telefoner, PA-anläggningen och övervakningskameror”, säger Kjell Røst, i mitten, som tillhör Kvaerners egna anställda.

Foto: BJÖRN LINDAHL.
”Jag kommer inte ihåg hur många plattformar jag har varit med om att bygga, men det har blivit en del och Edvard Grieg blir en fin produkt”, säger Arild Hjellbakke, längst till vänster.

”Jag kommer inte ihåg hur många plattformar jag har varit med om att bygga, men det har blivit en del och Edvard Grieg blir en fin produkt”, säger Arild Hjellbakke, längst till vänster.

Foto: BJÖRN LINDAHL.
Kvaerners nya kran ”Storen” är Europas störst lyftkran, 115 meter hög. Den kan lyfta 800 ton.

Kvaerners nya kran ”Storen” är Europas störst lyftkran, 115 meter hög. Den kan lyfta 800 ton.

Foto: BJÖRN LINDAHL.
Edvard Grieg-plattformen är ett gigantiskt pussel, vars delar har tillverkats i flera olika länder. Den största delen av plattformsdäcket har byggts på Stordvarvet, processdelen har byggts på Kvaerner Egersund, fackeltornet i Gdansk i Polen och bostadsdelen på Apply Leirvik, ett annat norskägt varv på Stord.

Edvard Grieg-plattformen är ett gigantiskt pussel, vars delar har tillverkats i flera olika länder. Den största delen av plattformsdäcket har byggts på Stordvarvet, processdelen har byggts på Kvaerner Egersund, fackeltornet i Gdansk i Polen och bostadsdelen på Apply Leirvik, ett annat norskägt varv på Stord.

Foto: BJÖRN LINDAHL.
Stord Verft sett ovanifrån med Hardangerfjorden bakom. Det mesta av arbetet kan ske under tak.

Stord Verft sett ovanifrån med Hardangerfjorden bakom. Det mesta av arbetet kan ske under tak.

Foto: KVAERNER.
Eftersom arbetarna kommer från flera olika länder är den viktigaste informationen utskriven på flera olika språk.

Eftersom arbetarna kommer från flera olika länder är den viktigaste informationen utskriven på flera olika språk.

Foto: BJÖRN LINDAHL.
Annons

Det är en oljeplattform det ska bli. Man kan diskutera hur musikaliskt namnet Edvard Grieg är, eftersom det inte finns mycket i oljeindustrin som påminner om romantisk musik, i alla fall inte nu när oljepriset rasat till hälften vad det var. Men det är de norska myndigheterna som bestämmer namnet och inte Lundin Petroleum.

SvD Näringsliv följer med när Lundin Petroleum bjuder in analytiker från London, Paris och Oslo till ön Stord, som ligger mitt emellan Bergen och Stavanger. På bussen från hotellet till flygplatsen utanför den norska huvudstaden är det uppenbart att många inte föreställt sig att det skulle vara 10 minusgrader.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons