Konspirationsteorier frodas på norsk konstbiennal
Bokstavligen in i dimman kliver man på den nordiska konstbiennalen Momentum i norska Moss, en omtumlande men ändå väl sammanhållen utställning.
Den åttonde upplagan av den nordiska konstbiennalen i norska Moss är på flera sätt en omtumlande upplevelse. Inte bara för att den med sin stundtals lika hallucinatoriska som kalejdoskopiska presentation av konsten lyckas hålla samman utställningen på ett imponerande sätt. Utan även för enskilda konstverk som Fujiko Nakayas diminstallation ”Glacial fog falls” som tidvis fyller ingångshallen i den gamla fabriksbyggnaden i Moss, som förutom Galleri F15 vid Alby Gård utgör den ena av biennalens två utställningsplatser.
Titeln eller underrubriken ”Tunnelvision” syftar såväl på det koncentrerade seendet eller undersökandet som på det mer inåtvända narcissistiska tunnelseendet. Och som tema för biennalen rymmer det allt från konspirationsteorier, till paranoid övervakning och psykologiska relationsövningar, via självcentrerade och -bekräftande världsbilder som möjliggörs i dagens kommunikationssamhälle.