Vattenfalls haveri i tre akuta akter
Desperata framträdanden i Aktuellt och självplågeri-artiklar på DN-debatt. Vattenfalls vd Lars G Josefssons mediehantering kan beskrivas mycket kortfattat: katastrof.
När utbröt paniken? undrar man stilla. Någon annan slutsats är svår att dra efter att ha sett Lars G Josefsson och Vattenfall misshandla sig själva i‑medierna förra veckan. Den statliga jätten, ett av Sveriges största bolag med en omsättning på 165 miljarder kronor och en imponerande vinst på 122 miljarder kronor sammantaget de senaste tio åren, gjorde allt fel. Och detta i en tid när mediehantering och krisstrategi är två ord som får varenda storbolags-vd runt Stureplan att rabbla nyckelord som ett rinnande vatten.
Lars G Josefsson och Vattenfall har naturligtvis en dyrköpt medierådgivare, välkända JKL. Företaget har också en helt nytillsatt kommunikationsdirektör, Elisabeth Ström. Vad dessa två bidrog med under den akuta krisen i förra veckan förblir en gåta. Misstagen är flera: