Recension

BirdmanBirdman – svart och överdådigt rik fars

Allt står på spel i denna elaka branschsatir, så ytterst konstfullt gjord som i en enda lång tagning. En rik fars om konsten – och den svåra konsten att ständigt misslyckas.

Publicerad
Michael Keaton fick en Golden Globe för sin roll i ”Birdman”.

Michael Keaton fick en Golden Globe för sin roll i ”Birdman”.

Foto: ATSUSHI NISHIJIMA/FOX/AP
Annons

Det är så många lager av ironier här att man inte riktigt vet var man ska börja. Men en rimlig utgångspunkt är ändå detta med serietidnings- och uppföljarfilmer, som i praktiken innebär ett underhållningsindustrins utmattningskrig mot den vuxna publiken. Jag menar: hur många gånger kan Batman återvända utan att det blir för löjligt? Hollywood satsar i dag huvuddelen av sina resurser på ett material som i grunden riktar sig till barn och pubertetsynglingar. Det är vad branschen betraktar som säkra kort vars marknadsföring till stora delar redan är gjord.

Förvisso förekommer det fortfarande en del annat än hjältar med superkrafter och byggnader som exploderar på repertoaren, men det blir alltmer av ett undantag och det kräver alltmer av kreativ finansiering. Inte sällan handlar det då om eftergifter åt skådespelare som kräver att få göra något enstaka prestigeprojekt då och då mot att man lånar sin stjärnglans till dessa eviga eskapader i jönsiga trikåer.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons