Sociala krav på OS-stjärnor

Usain Bolt twittrar till sina hundratusentals följare om Gatorade sportdryck. Michael Phelps uppdaterar sin Facebook-status med en reklambild från Head & Shoulders och får 3 000 ”likes”. Inför OS i London har ett nytt fenomen dykt upp i idrottsvärlden. Sponsorer som kräver att idrottsstjärnorna använder sina sociala medier som reklamkanaler.

Peter Alestig
Publicerad
Annons

Det handlar inte bara om att vara en duktig idrottare längre. För att attrahera så bra sponsorer som möjligt, gäller också att vara aktiv i sociala medier. Enligt Lowell Taub, chef för idrottssponsring på Creative Artist Agency, har idrottsstjärnornas aktivitet på Facebook och Twitter blivit en otroligt viktig del i förhandlingarna.

– Det är ett absolut fenomen. I nästan varenda affär som vi genomför, frågar sponsorerna ”Kan du berätta om idrottarnas fotavtryck i sociala medier, hur många Twitter-anhängare har de? Hur många fans? Kan de göra några tweets för kampanjen? säger han till Financial Times.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons