Cancerfonden kritiserar H&M:s bikinimodell
”H&Ms extremt brunbrända bikinimodell signalerar ett livsfarligt skönhetsideal.” Cancerfondens generalsekreterare går till attack mot klädjättens färska reklamkampanj som tapetserar landets utomhusskyltar just nu.
Cancerfonden går till attack mot H&Ms bikinikampanj med den solgassande modellen Isabeli Fontana som går bland annat som utomhuskampanj just nu. ”Varje år dör fler personer i Sverige i malignt melanom än i trafiken och den främsta orsaken till hudcancer är för mycket solning. Därför är det häpnadsväckande att börsnoterade H&M väljer att exponera en extremt solbränd modell i sin gigantiska baddräktskampanj”, skriver Stefan Bergh, ny generalsekreterare på Cancerfonden och Yvonne Brandberg i fondens forskningsnämnd i en debattartikel i DN. Det farliga är att ett skönhetsideal i att vara brundbränd åter sprids, vilket särskilt påverkar unga människor, menar Cancerfonden.
Exponering för UV-strålning från sol och solarier är inblandad i majoriteten av alla hudcancerfall. I Sverige drabbas över 40 000 personer om året av hudcancer, enligt artikeln.