Cancerfonden kritiserar H&M:s bikinimodell

”H&Ms extremt brunbrända bikinimodell signalerar ett livsfarligt skönhetsideal.” Cancerfondens generalsekreterare går till attack mot klädjättens färska reklamkampanj som tapetserar landets utomhusskyltar just nu.

SvD Näringsliv
Publicerad
Annons

Cancerfonden går till attack mot H&Ms bikinikampanj med den solgassande modellen Isabeli Fontana som går bland annat som utomhuskampanj just nu. ”Varje år dör fler personer i Sverige i malignt melanom än i trafiken och den främsta orsaken till hudcancer är för mycket solning. Därför är det häpnadsväckande att börsnoterade H&M väljer att exponera en extremt solbränd modell i sin gigantiska baddräktskampanj”, skriver Stefan Bergh, ny generalsekreterare på Cancerfonden och Yvonne Brandberg i fondens forskningsnämnd i en debattartikel i DN. Det farliga är att ett skönhetsideal i att vara brundbränd åter sprids, vilket särskilt påverkar unga människor, menar Cancerfonden.

Exponering för UV-strålning från sol och solarier är inblandad i majoriteten av alla hudcancerfall. I Sverige drabbas över 40 000 personer om året av hudcancer, enligt artikeln.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons