Knep kniper kund
Köpsuggestion. Du tänker förmodligen inte på det men på din shoppingrunda slussas du in i något som kallas det tvingande kundvarvet. Det är ett av knepen för att få dig att köpa mer. Jens Nordfält, expert på marknadsföring i butik, förklarar tanken bakom prydliga respektive slarviga klädhögar.
Att vi påverkas av hur butiksmiljön ser ut har vi nog anat; det doftar inte nybakat i butiken för ro skull utan för att vi ska handla mer. Men hur mycket vi påverkas kanske vi inte vet. Den måttligt klädintresserade mannen noterar förmodligen inte hur Dressman får honom att köpa lite mer än han tänkt sig. Inte heller tänker vi på att livsmedelsbutiker försöker få oss att gå motsols med kundvagnen eftersom vi plockar åt oss dubbelt så mycket på vår högra sida som på den vänstra.
Jens Nordfält är vd i Hakon Swenson stiftelsen, en forskningsstiftelse som finansieras av Icahandlarna. Han har skrivit boken Marknadsföring i butik, ett ämne han forskat om i tio år.