Nyanställd nyckelperson på ett par månader
Lärandet i vardagen och att få kunskap att stanna i företagen är en överlevnadsfråga när det är kunskap allt fler företag säljer. I grunden behövs en struktur som hjälper medarbetare att prata med varandra över avdelningsgränserna och inte minst en kultur där man vill dela med sig.
I köket i det öppna kontoret på Sveavägen i Stockholm står tomma chipsskålar, plastglas och en bag in box-låda kvar från minglet två kvällar tidigare. Tydliga signaler om ett ungt företag. Men onsdagsvin räcker inte för att locka unga it-specialister i dag. De vill ha utveckling och inte minst chansen att få påverka från dag ett.
På Findwise, som säljer interna söklösningar för företag, finns nästan inga chefer, ingen vd – på bara ett par månader kan en nyanställd bli en nyckelperson. Men anledningen är inte i första hand att kunna slåss om it-kompetensen. Den platta organisationen finns där för att underlätta spridningen av kunskap.