Kvällspressen i ny roll
Kvällstidningarna går ett ovisst öde till mötes. Upplagorna har inte varit så små sedan år 2000. Konkurrensen från andra kanaler ökar, och allt färre är villiga att betala för papperstidningen utan att få någonting mera. Botemedlet är distribution av andra produkter – något som hittills varit ett framgångsrecept.
Rent krasst kan sägas att kvällstidningen är på väg att förlora sitt värde som journalistisk produkt. Konkurrensen från andra kanaler slår ut anledningarna till att köpa och läsa papperstidningen. Många gratistidningar, magasin och sajter kan i dag erbjuda liknande innehåll, inte minst de egna sajterna som både är gratis och snabbare.
Ett annat skäl till att papperstidningens värde urholkas stavas James Bond. För snart två år sedan hittade Expressen ett nytt sätt att öka intäkterna vid sidan av lösnummerförsäljningen genom att erbjuda en mervärdesprodukt till förmånligt pris. Efter samma princip som bilagorna, fast med betydligt högre marginaler.