Tanker-rederierna slås ut – ett efter ett

Överkapaciteten på den globala tankermarknaden har hittills tvingat en rad mindre rederier i konkurs och enligt branschbedömare som den brittiska finanstidningen Finacial Times talat med kommer åtminstone ett av de riktigt stora tankerrederierna att tvingas ställa in betalningarna.

Publicerad
Tankern Polar Mariner på väg under Harbor Bridge med destination Corpus Christi i Texas, USA.

Tankern Polar Mariner på väg under Harbor Bridge med destination Corpus Christi i Texas, USA.

Foto: PAUL IVERSON/AP
Annons

Ett av de stora rederier som pekas ut som en sannolik konkurskandidat är det amerikanska General Maritime med 34 fartyg i sin flotta, som av Moody's fått sin kreditstatus nedgraderad till Caa3, vilket är snäppet över konkurs.

Fraktraterna på spotmarknaden för den vanligaste tankerklassen, VLCC (Very Large Crude Carrier) har det senaste året rasat och ligger i dag kring 1 795 dollar per dag, vilket är långt under självkostnadspriset för att driva fartygen. Enligt Jens Martin Jensen, vd i världens största tankerrederi, norska Frontline, är break-even för ett fartyg i VLCC-klassen 29 800 dollar per dag.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons