It-veteran växer så det knakar med Buzzfeed

Ett svåröverträffat cv-inslag får man säga om Jonah Perettis inträde på it-scenen. Han försökte beställa ett par skor från Nike med texten ”sweatshop” på. Men se det gick inte jätten med på, och mejlkonversationen om ärendet spreds snabbt viralt.

Karin Henriksson
Publicerad
Annons

Dryga dussinet år senare tillhör Jonah Peretti it-veteranerna efter att ha varit med och grundat Huffington Post (sedermera sålt) och Buzzfeed. Buzzfeed, som uppges ha 150 miljoner unika besökare per månad, växer så det knakar med i princip en nyanställning varje dag och nyligen fick företaget ett kapitaltillskott på 50 miljoner dollar.

Under början av den sådär åtta år långa bolagshistorien var det mest kul listor, quizzar och lustiga krumelurer om djur. Eller en kombination av två eller alla tre, som i rubrikerna ”19 skäl till varför hundar är sämsta bilförarna någonsin” och ”12 förfärliga skämt från en dålig stå-upp-komiker-katt”.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons