Hertervig och det kreativa lidandet
Operan ”Melancholia”, om den norske konstnären Lars Hertervig, har åter satt frågan som Aristoteles ställde för 2300 år sedan i fokus: kan det mörka tillstånd då ångesten invaderat själen lösgöra kreativa krafter?
I fjol hade operan ”Melancholia” premiär i Paris på Palais Garnier. Premiären utgjorde ett led i ett samarbete mellan parisoperan och norska operascener – nyligen uppfördes den för första gången i Grieghallen i Bergen. Den handlar om den norske konstnären Lars Hertervig, som på 1850-talet lämnade sin fattiga ursprungsmiljö i Stavanger för att bedriva konststudier i Düsseldorf. Librettot är författat av Jon Fosse, en av Norges internationellt mest uppmärksammade författare, som 1995 publicerade en roman med samma titel om konstnären, och musiken komponerad av österrikaren Georg Friedrich Haas, en av de mest betydande nutida kompositörerna i sitt land, kanske mest känd för sin kammaropera om Hölderlin och för sina klangexperiment.