ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

Tidigare medarbetare avslöjar Klarnas strategi

Tidigare anställda på Klarna bekräftar bilden av ett bolag som tjänar stora pengar på påminnelseavgifter och dröjsmålsräntor. En tidigare medarbetare menar att vissa avgifter är på gränsen till olagliga - precis som Konsumentverket nu utreder. ”Det är inte vår bedömning”, säger bolagets vd.

Carolina Neurath
Publicerad

SvD Näringsliv har i en rad artiklar i veckan granskat betaltjänstbolaget Klarna, som uppges vara snabba att skicka påminnelse- och inkassoavgifter till kunderna. Hundratals läsare har engagerat sig och berättat om sina upplevelser. Men även en del tidigare anställda delar med sig av information inifrån.

– Jag kan bekräfta att Klarnas policy med påminnelseavgifter, räntor och inkassoförfarande är en väl medveten strategi. De avslöjade för mig att en tredjedel av Klarnas intäkter kommer från olika avgifter och dröjsmålsräntor, skriver en tidigare medarbetare och fortsätter:

Laddar…