Recension
Angeläget i sin enkelhet
Bent Svensson har dragit sig tillbaka till en liten stuga vid den norska kusten. Hans terapeut vill att han ska börja fiska för nervernas skull, men Bent vägrar. Han vill inte bidra till utfiskningen av haven. Sedan Bent pensionerade sig från forskningen har han haft svårt att finna mening i tillvaron. Han lufsar omkring, ber figurerna på de upphängda fotona om förlåtelse, grämer sig över att han inte lyckats göra något åt växthuseffekten och fnyser åt terapeutens mantra: ”Världens öde är inte mitt ansvar.”
Så långt är A new beginning en melankolisk historia med släktdrag som påminner om Jonathan Franzens roman Freedom och Ian McEwans Hetta. Det är ett karaktärs- och idédrivet peka-och-klicka-äventyr som brottas med frågan om global miljöförstöring och individens ansvar. Men snart dyker en kvinna upp, inrest från en ödelagd framtid, och hon får Bent att inse att världens öde faktiskt vilar i hans händer. Bara några decennier in i framtiden härjas Europa av tornados och stora delar av Kalifornien ligger under vatten. Spelarens uppgift blir att pussla sig fram genom handmålade nutida och postapokalyptiska miljöer, och försöka avstyra katastrofen.