Syndabocken i civilisationens ursprung
I ett av sina centrala verk frågar sig den franske tänkaren René Girard vilken roll syndabocken spelat i civilisationsprocessen. Vad händer när ”allas krig mot alla” övergår i ”allas krig mot en”?
Hur uppstod samhället? Genom ett förnuftigt samhällsfördrag där man kom överens om att ge upp några av naturtillståndets friheter till förmån för en politisk ordning? Idén om samhällskontraktet förknippas vanligen med 1600- och 1700-talets samhällsfilosofer som Hobbes, Locke och Rousseau, och lever kvar i exempelvis John Rawls socialliberala rättviseteori eller Robert Nozicks nyliberala uppgörelse med densamma. Även när samhällskontraktsteorin inte används till att förklara hur samhället faktiskt har uppstått, kan den sägas ge utryck för en viss rationalistisk optimism: samhället är en förnuftig ordning, som också har sitt ursprung i det mänskliga förnuftet.