Regler för förmånsbilar
Det senaste året har endast ganska marginella förändringar av reglerna för förmånsbilar ägt rum. Här är några saker att tänka på när det gäller tjänstebilen.
Den största nyheten är att möjligheten att jämka förmånsvärdet för miljöbilar – som egentligen tog slut 31 december 2013 – har förlängts med tre år. Det innebär att tjänstebilsförare som kör gas- eller elbilar alternativt laddhybrider även i fortsättningen får 40 procents ”rabatt” på förmånsvärdet.
Enligt tjänstebilskonsulterna på Ynnor AB är det lika dyrt att ha en förmånsbil i dag som 1997 – trots att lönerna ökat och skatterna sänkts. Låga räntor är den största orsaken. Samtidigt har det blivit dyrare att ha privatbil, främst på grund av att andrahandsvärdet blivit sämre för i stort sett alla bilar (där i sin tur den ökade privatimporten spelar in). Inte konstigt att tjänstebil är en attraktiv löneförmån.