Krönika

Clemens Poellinger:Näringslivet har ingen kultursyn

Clemens Poellinger
Clemens Poellinger
Publicerad
Annons

I går började opinionsbranschens årliga karnevalsvecka i Almedalen med konferenser på dagen och firmafester på kvällen för pr-folk, företagarorganisationer och politiker. Ett av gårdagens seminarier hölls kring en rapport av ekonomerna på Svenskt Näringsliv under titeln Konsten att strula till ett liv. Kontentan var ett krav på sänkt bidrag på humaniorastudier. I förringande syfte kallades de för ”svampkunskap, kreativ matlagning och tecknade serier”, allt för att styra in kommande studentkullar på ämnen som kan ge jobb senare. Som till exempel förlustavskrivningsteknik, fastighetsaffärer i Torekov eller högre studier i konsten att sälja suv:ar till innerstadsbor.

Själv var jag inte på plats bland rosévinsminglande sommarklädda konsulter, men eftersom rapporten finns på nätet och redan genererat många kommentarer om Svenskt Näringslivs inskränkthet räknar jag med att det var fullsatt. Jag har svårt att avgöra om det hela var ett pr-trick för att uppnå maximal indignerad uppmärksamhet. Vore kulturredaktionerna kvällstidningar skulle vi se rubriker som ”Näringslivets hatattack mot kulturvärlden” eller ”Så hånar näringslivets ekonomer humaniorastudenterna”.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons