RecensionScenvår 2017

AutomataSuggestiv men sval automatisk konstkonsert

Orionteatern samarbetar med Malmö dockteater i ”Automata”. I en teaterscenografi reducerad till konstruktion utspelas ett drama mellan ramar, vajrar, hjul och motorer.
Orionteatern samarbetar med Malmö dockteater i ”Automata”. I en teaterscenografi reducerad till konstruktion utspelas ett drama mellan ramar, vajrar, hjul och motorer. Foto: Klara G

En ljudsatt installation. Ett mekano som fångar rymd. ”Automata” är teater utan skådespelare – sval men suggestiv, främst genom de musikaliska rum som byggs på Orionteatern.

Publicerad
Erik Holmström omgiven av scenografen Maja Kall och musikern Dror Feiler.

Erik Holmström omgiven av scenografen Maja Kall och musikern Dror Feiler.

Foto: Klara G
Annons

Drömmen om den skådespelarlösa teatern börjar med modernismen. Engelsmannen Gordon Craig, 1872–1966, var tidigt på spåret med sina tankar om ”Übermarionetten” – skådespelaren som ett slags solid, oföränderlig kategori, som utan att lägga till subjektiva, egna själsupplevelser enbart fick leverera det budskap regissören skapat.

Erik Holmström har närmat sig dessa tankar. Han har bildat Malmö dockteater, men också iscensatt ”Modern” av Gorkij på Teater Tribunalen, där man spelat med pappfigurer. Uppsättningarna har ändå innehållit aktörer som fört dockorna och lagt till gestaltad röst.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons