Recension

Hannah Ryggen: Världen i vävenHannah Ryggens banbrytande väv en politisk protest

Detalj ur ”Vi lever på en stjerne” (1958). Väven skadades där den hängde i den norska regeringsbyggnaden när Anders Behring Breivik utförde sitt attentat 2011.
Detalj ur ”Vi lever på en stjerne” (1958). Väven skadades där den hängde i den norska regeringsbyggnaden när Anders Behring Breivik utförde sitt attentat 2011.

Hon var pacifist, socialist och feminist. På den världsutställningen i Paris 1937 visades hennes konst samtidigt med Picassos. Nu visas hennes banbrytande vävar på Moderna museet i Malmö.

Anna Nittve
Publicerad
Annons

Det är en fantastisk historia: Småskolelärarinnan från Malmö studerar måleri på kvällstid. Hon möter konstnären och lantbrukaren Hans Ryggen under en studieresa till Tyskland, gifter sig och flyttar in i hans lilla stuga i det norska fjordlandskapet. Där väljer hon – Hannah Ryggen (1894–1970) – garnet framför målarfärgen och börjar väva. Hon uppmärksammas i Norge och när den stora världsutställningen i Paris öppnar 1937 visas inte bara Picassos målning ”Guernica” utan även en stor bildväv av Hannah Ryggen. Denna har titeln ”Etiopia” och har ett minst lika starkt uttryck och politiskt budskap som ”Guernica”. En lång rad vävar följer. Mer än någon annan har Hannah Ryggen influerat och inspirerat senare generationers skandinaviska textilkonstnärer.

Gamla tiders gobelänger tillverkades på väverier efter konstnärers skisser. På landsbygden användes väven för att dekorera hemmet. Hannah Ryggen blev banbrytande när hon använde väven för att skapa ett självständigt konstnärligt uttryck. Hon lånade ur folkkonstens formspråk och skapade en dramatiskt stiliserad bildvärld.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons