RecensionTeater

Mycket väsen för ingentingVälspelat om vad krig gör med vår tillförsikt

Rebecca Gorwats Hero mognar genom att tvingas möta andras hat och intriger i ”Mycket väsen för ingenting”. Här med David Bengtsson som den fåfänge Claudio.
Rebecca Gorwats Hero mognar genom att tvingas möta andras hat och intriger i ”Mycket väsen för ingenting”. Här med David Bengtsson som den fåfänge Claudio. Foto: Johan Österlind

”Mycket väsen för ingenting” förenar kärlekstragedi med eldfängda orddueller – att spela Shakespeare i en nedlagd hundfoderfabrik visar sig vara ett lyckokast.

Publicerad
Annons

Det börjar med en kanonsalva. Ett krig har just tagit slut. Nu ska livet åter ta vid, och kärleken – fast särskilt enkel är den inte, den sistnämnda. Sår ska läkas, missförstånd ska redas upp och aggressioner ekar ännu genom språk och rum. Tilliten är fortfarande skör, alla är redo att betvivla och ifrågasätta.

Det är grundförutsättningen för Shakespeares tragikomedi ”Mycket väsen för ingenting”. Pjäsen beskriver ett slags post-traumatiskt tillstånd på två nivåer. Ett högstämt, ett burleskt. Ett höviskt, ett fräckt. Shakespeares pjäser innehåller ju nästan alltid två sociala perspektiv som han så förunderligt förenar.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons