RecensionMusikveckan med SvD
Musik och bild i perfekt samspel
När Anna von Hausswolff släpper sitt tredje album etableras den gotiskt skräckromantiska karaktären redan i första låten. Albumet är inspelat på Sveriges största konserthusorgel med 9 000 pipor – kongenialt med sångernas tungt ödesmättade karaktär , skriver SvD:s Dan Backman.
Anna von Hausswolff fann sin konstnärliga identitet och mission när hon bytte piano mot piporgel. Debuten ”Singing from the grave” attraherade både publik och kritiker när den kom 2010 men framstår i dag mest som ett Kate Bush-influerat preludium till uppföljaren ”Ceremony”. Det mörka och exorcistiska draget fanns förvisso redan på debuten men Annedalskyrkans piporgel, som användes för inspelningen av ”Ceremony”, var ju så mycket mer ändamålsenlig när det gällde att materialisera Anna von Hausswolffs storslagna musikaliska visioner och åkallan av andevärldar.
För inspelningen av det tredje albumet, ”The miraculous”, har hon använt sig av en ännu större orgel, byggd av Gerhard Woehl för Studio Acusticum i Piteå och invigd för tre år sedan. Med 9 000 pipor är den Sveriges största konserthusorgel.