Recension

FalstaffFräck kvinnokvartett driver med drifterna

Lisa Carlioth som Alice Ford samt Matilda Paulsson som Meg Page.
Lisa Carlioth som Alice Ford samt Matilda Paulsson som Meg Page. Foto: MARTIN HELLSTRÖM
Karin Helander
Publicerad
Annons

Det är 450 år sedan William Shakespeare föddes. På Läckö slott, vid Vänern nära Lidköping, firar man med sommaropera baserad på hans dramer. Förra året gav man Benjamin Brittens ”En midsommarnattsdröm” och nu under själva jubileumsåret spelas Giuseppe Verdis sista opera ”Falstaff” (1893), ett stycke sprudlande vital musikdramatik av en nära åttioårig mästare. I Verdis komiska opera svetsas text och musik samman i ett oavbrutet flöde.

Dirigenten Simon Phipps lyfter fram såväl den kvicksilvriga helheten som det instrumentala finsnickeriet. Det finns vissa likheter mellan Shakespeares egen teater och Läckös enkla scen på borggården under öppen himmel. Man återanvänder också det scenografiska grundbygget från förra året med en brädscen inspirerad av den elisabetanska teatern.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons