Känslan stegrades mot slutet
Webbkamerorna vid fredagens festivalinvigning i Berwaldhallen kan inte ha undgått att fånga en glimt av scenografin, som SVT beställt av Håkan Sanchis till lördagens så kallade Märkesårsgala. Inget att bry sig om i radion men de närvarande, som fick musiken silad genom synintrycken, måste finna sig i att den metallglansbelysta rundhorisonten tog kommandot över associationerna.
Nu, tack vare att Östersjöfestivalens budskap fokuserar på skyddsbehövande havsmiljöer, kunde det inte undvikas att tankarna sökte sig till Arktis och att tv-kulissen blev till en kedja av kantiga isberg. Och att konsertens öppning – Esa-Pekka Salonens violinkonsert – därmed förvandlades till en serie snöhöljda ljudlandskap, i vilka solisten ömsom huttrade och frös, ömsom rasade i maktlös protest mot klimathotet för att slutligen drömma sig bort i en vision av rena, vita vidder.