Sportstriden avgörs på nätet
Konkurrensen inom sporthandeln hårdnar med nya aktörer. Både nya kedjor och renodlade nätbutiker vill ta en betydande del av marknaden. Men den stora tillväxtmöjligheten finns i e-handeln – och där är de etablerade aktörerna sena ur startblocken.
Nya aktörer som Decathlon, XXL Sport & Vildmark och Usports ökar konkurrensen i sporthandeln. När den franska sportgiganten Decathlon gjorde sin första etablering i Sverige drogs genast paralleller till läget i hemelektronikbranschen där lönsamheten är som bortblåst och alla väntar på nästa steg i marknadens konsolidering. För samtidigt har XXL Sport & Vildmark med riskkapitalisten EQT i ryggen en hög etableringstakt och ambitioner att ta en betydande andel av marknaden.
Butikskedjorna Stadium, Intersport och Team Sportia har ännu en betydande andel av marknadens cirka 20 miljarder. Och nykomlingarna med ett tiotal butiker bedöms ha kapat åt sig runt 500 miljoner kronor av totalmarknaden, enligt Jonas Arnberg, konsultchef på HUI Research. Men konkurrens kommer även från e-handeln.