Trädgårdsbranschen fortsätter växa
Trädgårdsbranschen fortsätter uppåt i takt med svenskarnas intresse för blommor och trädgårdsskötsel. Byggvaruhus och detaljhandel är inte sena med att utnyttja den alltjämt växande trenden, men det oroar inte de renodlade blomsterhandlarna.
– Det finns ett stort intresse för trädgård och intresset tycks fortfarande växa bland svenskarna. Man vill inreda sin trädgård och sin balkong och även skapa fler rum ute i trädgården, säger konsulten Karin Olsson på HUI Research som ansvarar för årets Trädgårdsbarometer, som görs på uppdrag av Plantagen.
Eftersom trädgårdsprodukter finns att köpa i spridda branscher, allt från de stora matkedjorna till de mer renodlade trädgårdsvaruhusen, finns det ingen statistik för exakt hur mycket branschen växer. Enligt HUI Research redovisade blomsterhandeln en kraftigare tillväxt än handeln som helhet under 2012, med en utveckling på +3,6 procent jämfört med året innan. Den totala tillväxten i detaljhandeln under samma period låg på +2,1 procent.