ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

Gedigen långfärdsvagn

Opel ligger lågt i sitt försök att utmana favoriten Volvo XC70. Bokstavligen. Insignia Country Tourer har så låg markfrigång att den inte lockar till terrängkörning. Men för den som håller sig på vägen är den ett högintressant alternativ.

Rolf Gildenlöw
Publicerad
Annons

Redan 1998 lanserade Volvo sin fyrhjulsdrivna Cross Country, som ett par år senare döptes om till XC70 och blev en storsäljare. Sedan dess har nästan alla biltillverkare med självaktning tagit efter konceptet. Opel har stretat emot länge men nu är den här – Insignia Country Tourer. Precis som förebilden har den lite extra plastsjok runt om, skyddsplåtar på undersidan, fyrhjulsdrivning och förhöjd markfrigång. Men det sistnämnda är knappt mätbart. Sju millimeter fick jag det till.

Medan Volvo XC70 har 21 centimeter från marken upp till underredet är motsvarande avstånd hos Opel Insignia Country Tourer bara 12 centimeter.

Laddar…