100 år sedan svenskt flygs första dödsoffer

Den 1 maj 1915 inträffade det första flyghaveriet med dödlig utgång i Sverige. Piloten Carl Elis Silow var känd som en djärv flygare och, genom sitt goda omdöme, ett föredöme för sina kollegor. Den tragiska olyckan blev startskott för svenskt flygsäkerhetsarbete. Här är hela historien i bilder. Källa: ”Löjtnant Carl Elis Silow – första dödsoffret inom svenskt flyg”.

Publicerad
Annons

Carl Elis Silow, löjtnant vid Älvsborgs regemente, avled efter en flygolycka på Malmen utanför Linköping för 100 år sedan, den 1 maj 1915. Det var det första flyghaveriet med dödlig utgång i Sverige. Om det handlar den nyutkomna boken ”Löjtnant Carl Elis Silow - första dödsoffret inom svenskt flyg” av författaren Thure Svensson. Vem var Silow? Och hur gick olyckan till den där majdagen 1915 när också löjtnanten vid Kronprinsens husarer, Gustaf De la Gardie, skadades svårt? I detta bildsvep ges svar på dessa frågor – bläddra.

Carl Silow var en pionjär inom det svenska militärflyget. Han tilldelades internationellt aviatörsdiplom nr 11 1913 och fick därefter en central roll när militärflyget tog de allra första stegen. Silow genomförde pilotutbildning under 1912–13 vid Carl Cederströms statsunderstödda civila flygskola på Malmen (bilden) – alltså på samma plats som den ödesdigra olyckan skedde några år senare. Hösten 1913 tillbringade dock Silow två månader vid bröderna Farmans flygfabrik i Frankrike för att lära sig flyga så kallade Farman-biplan. Utlandskommenderingen hade också ett bredare syfte. Silow skulle ansvara för leveransen av flygplan av modell Farman HF 20 som hade köpts in av Sverige.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons