Recension
Vinna eller försvinna i koncentrerad rytm
Benjamin Brittens ”Det gyllene skeppet” inviger Kungliga Operans nya scen i Gäddviken. Det är en barnopera med endast barn på scenen, men som vänder sig minst lika mycket till en vuxen publik. I Malmö firades Brittens 100-årsjubileum med hans mer kända barnopera ”Vi gör en opera/Den lille sotarpojken”. På Kungliga Operan ges också ”Peter Grimes”, som i likhet med ”Det gyllene skeppet” handlar om utanförskap, trakasserier, individ gentemot kollektiv och havet som naturkraft.
Scenen i Gäddviken ligger vid vattnet, men själva uppsättningen är torrlagd. Scengolvet delas av genom ett staket, som hägnar in eller stänger ut. Brittens opera är bara 17 minuter. Regissören Caroline Petrick har lagt till en prolog som lägger grunden till den ljudkoreografi, vilken sedan samspelar med originalmusiken för barnkör och piano. Också fyra Brittensånger, komponerade för andra sammanhang, vävs in. Man sjunger på engelska, men talar svenska.