ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

Fruktproblem blev succésylt

skruva på en idé Att sälja färsk fruktsallad till ­semesterfirare i en båthamn låter ju som en klockren ­affärsidé. Men vad händer om det som låter bra i teorin inte fungerar i praktiken? I projektet Sommarlovsentreprenör tvingades Emilie Jansson och hennes kompanjoner lösa ­problemet.

Tove Carlén
Publicerad
Annons

Inom ramen för projektet Sommarlovsentreprenör startade Emelie Jansson och tre andra tjejer företaget Hamna rätt förra sommaren. Affärsidén var enkel. En kiosk i båthamnen är precis vad glassugna båtägare vill ha. Tanken var att kunderna förutom glass skulle kunna köpa färsk fruktsallad, men det visade sig lättare sagt än gjort.

–Vi köpte in massa frukt men för att den inte skulle bli gammal frös vi in den. Problemet var att det inte gick så bra att tina frukten och sedan sälja den, berättar Emelie Jansson.

Laddar…