Nya kameror ska öka säkerheten

Flyttbara fartkameror är det senaste greppet för att sänka hastigheten på Sveriges vägar. Efter ett lyckat försök på fem sträckor är den nya metoden att vänta på fler håll. Vinsten är sänkta kostnader och trafikanter som inte kan hålla ordning på var kamerorna sitter.

Publicerad
Trafikverket har i ett försök satsat på flyttbara trafikkameror som ett sätt att få fler trafikanter att köra lagligt på längre sträckor. Cecilia Levin, som ofta kör mellan Stockholm och Skavsta flygplats utanför Nyköping tycker att fartkameror är ett bra sätt att göra trafiken säkrare -– särskilt om de placeras i bostadsområden eller vid landsvägar som ofta korsas av vilt.

Trafikverket har i ett försök satsat på flyttbara trafikkameror som ett sätt att få fler trafikanter att köra lagligt på längre sträckor. Cecilia Levin, som ofta kör mellan Stockholm och Skavsta flygplats utanför Nyköping tycker att fartkameror är ett bra sätt att göra trafiken säkrare -– särskilt om de placeras i bostadsområden eller vid landsvägar som ofta korsas av vilt.

Foto: TOMAS ONEBORG
Annons

120 kilometer i timmen är Cecilia Levins favorithastighet. På vardagar kör hon runt på kundmöten i Stor-Stockholm och med jämna mellanrum får pojkvännens släkt i Frankrike besök vilket leder till många Skavsta-turer, där sista sträckan mellan Nyköping och flygplatsen är kantad av fartkameror.

– Det händer ibland att man svänger in på två hjul, tar sitt pass och kastar sig ombord på flyget. I de lägena måste jag erkänna att jag inte tänker på kamerorna utan ser det som ett senare bekymmer.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons