RecensionScenvår 2019
Musikalisk moralitet om amerikanskt 60-tal
Musikalen är på frammarsch. Inte konstigt då att Dramaten satsar på att sjunga historien om Hugh Everett – mannen som fick för sig att verkligheten består av parallella världar. Lars Rudolfsson har skapa ett rökigt sångspel om amerikanskt 60-tal men också om en krigisk samtid.
Hugh Everett III, 1930–1982, var amerikansk fysiker. Han föreslog 1957 en kvantmekanisk flervärldstolkning. Jämsides med varandra speglar ett oändligt antal världar våra liv, beslut och händelser. Everett gifte sig med Nancy. Dottern Elizabeth begick självmord 1996. Sonen Mark Oliver är rockmusiker. Everett dog 1982 av en hjärtinfarkt orsakad av rökning, sprit och fetma.
Lars Rudolfsson kom att läsa Peter Byrnes bok om Hugh Everett från 2010. Tillsammans med musikerna Mats Gustafsson och Per-Åke Holmlander har han skrivit ett tre timmar långt sångspel om hur Everett blir en hjärna bakom amerikansk kärnvapenstrategi. Stycket är också ett rart porträtt av hustrun Nancy – hennes idealism och försök att hålla samman sin familj under ett turbulent, drogliberalt 1960-tal.