Klagomål om fel i vården läggs på hög

Högen av patientklagomål om fel i vården växer hos Socialstyrelsen. Sedan den nya patientsäkerhetslagen infördes vid årsskiftet har inte ett enda ärende avgjorts. I Stockholm ökar klagomålen mot akutsjukhusen, och för patienten Ingela Berglund har förtroendet för vården fått sig en törn.

Uppdaterad
Publicerad
Ingela Berglund vårdas i hemmet och äter starka mediciner för kroniska smärtor. Utöver det måste hon nu medicineras för en lungemboli som inte upptäcktes vid läkarbesök. Hennes 13-åriga dotter Sofia får ofta hjälpa till att ringa till sjukhus och andra vårdkontakter när mamma inte orkar. Nu har hon skrivit ett brev till statsminister Fredrik Reinfeldt. ” Jag vill att vården ska bli bättre” säger hon.

Ingela Berglund vårdas i hemmet och äter starka mediciner för kroniska smärtor. Utöver det måste hon nu medicineras för en lungemboli som inte upptäcktes vid läkarbesök. Hennes 13-åriga dotter Sofia får ofta hjälpa till att ringa till sjukhus och andra vårdkontakter när mamma inte orkar. Nu har hon skrivit ett brev till statsminister Fredrik Reinfeldt. ” Jag vill att vården ska bli bättre” säger hon.

Foto: TOMAS ONEBORG
Annons

Ingela Berglund lider av kronisk värk efter en nervskada i samband med dottern Sofias födsel för 13 år sedan. I januari blev smärtorna outhärdliga, hon ökade kraftigt i vikt och kände ett tryck över bröstet. Hon besökte akutmottagningen vid Huddinge sjukhus, men skickades hem. När hon dagen efter tog ny kontakt med sjukhuset konstaterades att hon hade en propp i lungan. Efter den sjukhusvistelse som följde anmälde hon den missade diagnosen till Socialstyrelsen.

– Jag bad om att bli inlagd, men fick höra att jag inte var ett akutfall. Jag upplevde att jag inte togs på allvar av läkaren eftersom jag är en kronisk smärtpatient. Nu vill jag att detta reds ut, men jag har inte hört något från Socialstyrelsen, säger Ingela Berglund.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons