Recension
Fin liten musikal om en allvarsam lek
Hjalmar Söderbergs ”Den allvarsamma leken” har blivit en levande klassiker, som fortfarande efter 100 år ständigt omtolkas och refereras till, med Gun-Britt Sundströms ”För Lydia” som ett betydelsefullt exempel. Att göra en hel musikal av den psykologiskt täta romanen är ett rätt storslaget projekt för Soppteaterns speciella begränsningar, men den smarta bearbetningen fungerar märkvärdigt väl i detta lilla format.
Emma Sandanam har förstås byggt sin text på Söderberg, med långa citat från originalet, som överraskande nog bakats in i klingande rimmad vers, med en självklar säkerhet man sällan möter hos yngre författare. Verspartierna framhäver den berättarröst som driver handlingen framåt. Sandanam samarbetar med kompositören Mette Herlitz, som fått in en imponerande mängd musik på den knappa timmen, omväxlande men ändå personligt. Den pendlar mellan cool jazz, klämmiga dansrytmer, skir folkvisa och kraftfulla rockballader, ofta med ett dansant driv.