SvD:s design prisas – igen
Det regnar priser över Svenska Dagbladet. För första gången har en hel tidningsdel i SvD, K, prisats för sin design. Det är ett resultat av en medveten satsning, enligt SvD:s formchef Anna Thurfjell.
Sedan 2005 har SvD vunnit många priser i Society for news design, den största internationella tävlingen i nyhetsdesign och innovation. Nu är det dags igen. SvD har kammat hem åtta hedersomnämnanden, Awards of exellence. För första gången får tidningen priset för designen av en hel tidningsdel i klassen Feature Design Sections. Priset går till SvD:s söndagsdel K. Och det är just featurekategorin som får flest bidrag.
–Det känns otroligt roligt, särskilt som det är en tuff tid, både för tidningar och andra företag. Nu blir vi bekräftade i prestigefylld tävling med många konkurrerande tidningar och det är skönt att veta att vi står oss så pass bra i konkurrensen. Det är ett kvitto från branschen men mitt mål är att designen lyfter fram innehållet och skapar lust till läsning, säger Anna Thurfjell, SvD:s formchef.