Många kockar på rälsen bidrar till tågkaos
I en inrikes tågresa i Sverige kan upp mot åtta olika bolag vara inblandade – från biljettköp till städning. Dessutom trängs 33 olika tågoperatörer på rälsen.
SJ:s styrelseordförande Ulf Adelsohn efterlyser en utredning av organisationen sedan avregleringen.
Många som fastnat i den senaste veckans tågkaos har hört hur SJ förklarar att förseningen beror på att Trafikverket inte lyckats röja spår eller växlar. De två bolagen är bara två av nära 40 som på olika sätt ansvarar för att järnvägstrafiken i Sverige fungerar. Dessutom finns det en rad olika underentreprenörer till dem som jobbar på eller kring spåren.
Enkelt beskrivet ansvarar Trafikverket för själva spåren, Jernhusen för stationshusen, och ett drygt 30-tal olika tågaktörer för gods- och persontrafiken på spåren. Sen finns det andra bolag som bland annat städar i tågen, sköter underhåll och hyr ut tåg till operatörerna. I SvD:s exempelresa är minsyt åtta olika bolag inblandade.