Recension

The order: 1886Varulvskrig i splittrat fuskbygge

I ”The order: 1886” rasar kriget mellan varulvarna och kung Arthurs riddarorden. Spelutvecklarna har lagt ned stor möda på att bygga upp en intagande värld, men lyckas inte fylla den med meningsfullt innehåll.

Publicerad
”The order: 1886” är ett vackert och påkostat Playstation 4-spel.

”The order: 1886” är ett vackert och påkostat Playstation 4-spel.

Foto: READY AT DAWN+SANTA MONICA STUDIO/SONY
Annons

”The order: 1886” utspelar sig i ett viktorianskt London som skördar frukterna av den industriella revolutionen. Här tecknas ett imponerande porträtt av staden med tidstypisk arkitektur och skarpa klasskontraster mellan slumområden och rikemansgods. Men det är en era som lider mot sitt slut. Efter sekelskiftet kommer det brittiska imperiet att smulas sönder och landets storhetstid stuvas undan i historieböcker. Det är i denna ödesmättade värld som “The order: 1886” skriver nya kapitel i myten om kung Arthurs riddarorden och kryddar den med varulvar.

Konceptet för tankarna till ”Metro 2033”, Dmitrij Gluchovskijs roman om tillvaron efter katastrofen i Moskvas monsterfyllda tunnelbanor. Men där ”Metro 2033” använder tunnelbanesystemet som en metafor för mänsklighetens nervsystem är ”The orders” viktorianska London bara ett slagfält. Resultatet påminner snarare om upplägget i parodiromanen ”Stolthet och fördom och zombier”, minus humorn.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons