Festivalen inleder starkt

VIRTUOST. Fyra festivalfilmer i Venedig av bland annat David Cronenberg och Madonna är fulla av saftigt skådespeleri, psykoanalytisk erotik och – om inte annat – förstklassigt skrädderi.

Uppdaterad
Publicerad
Annons

Liten film-quiz: vad har titlarna Smart Money (1931), Ziegfield Follies (1946) och Heat (1995) gemensamt? Jo, de innehåller alla unika parningar av distinkta skådespelare inom sina respektive specialområden, i turordning gangsterikonerna James Cagney och Edward G. Robinson, musikallegenderna Fred Astaire och Gene Kelly samt metodmästarna Robert De Niro och Al Pacino (Righteous Kill glömmer vi).

The Ides of March sällar sig nu till den klubben när Philip Seymour Hoffman och Paul Giamatti, två av vår tids finaste scentjuvar, agerar kampanjledare på var sin sida i en presidentkandidaturskamp som blir till smutsigt spel. Det gnistrar om de två, buttert skärskådande varandra bakom scenen när deras uppdragsgivare debatterar uppe i rampljuset. Att regissör George Clooney väljer att sätta sin egen karaktär, demokratkandidaten Mike Morris, i bakgrunden, är ett klokt drag i denna politiska thrillersatir av känt snitt. Men även om Clooney och manusförfattaren Grant Heslov (som också skrev Good night, and good luck, en vassare film) inte tillför genren något nytt (sexskandal och ryggdolkar är välbeträdd mark) så guldkantas scenariot av sin ensemble, där även Marisa Tomei, Evan Rachel Wood och Ryan Gosling har gedigna roller att sätta tänderna i.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons