Analys
Drömmen om ett globalt lastbilsimperium kan snart bli verklighet för VW. Den tyska biljätten behöver inga pengar för att foga samman Scania och MAN, men Scanias minoritetsaktieägare riskerar att bli ordentligt överkörda.
Den tyska biljätten VW har ett världsherravälde inom räckhåll. Men att få ihop dotterbolagen MAN och Scania till ett bolag kräver en hel del pengar. Närmare bestämt drygt 100 miljarder kronor. En sådan affär, där Volkswagen först köper ut Scania för att sedan lägga bud på MAN, skulle applåderas av de mindre aktieägarna och ge den tyska biljätten en guldstjärna i kanten. Men den strategin är också den dyraste sett från Volkswagens perspektiv och därmed inte särskilt sannolik. Även om VW har tillräckligt med pengar är det svårt att se att den tyska biljätten ska köpa något man redan har – nämligen total makt över Scania.
Tillsammans med MAN kontrollerar VW mer än hälften av Scanias aktier och nästan 90 procent av rösterna. De tyska bolagen kan därmed på egen hand driva igenom ett bud på MAN som betalas med Scaniaaktier eller med pengar från en nyemission.