Smygpremiär för nya 9-5

Nya Saab 9-5 finns nu på bild. Trollhättans nya stolthet ska tampas med bilvärldens överklass.

Publicerad
Vindrutan Saabtypiskt välvd både på längden och höjden.

Vindrutan Saabtypiskt välvd både på längden och höjden.

Foto: SAAB
Instrumentpanelen är mer svängd mot föraren än tidigare och elektronisk handbroms gör att konsolen kan göras hög.

Instrumentpanelen är mer svängd mot föraren än tidigare och elektronisk handbroms gör att konsolen kan göras hög.

Foto: SAAB
Bland det snyggaste på bilen är bakpartiet. En metallist och med något som ser ut som en reflexramp.

Bland det snyggaste på bilen är bakpartiet. En metallist och med något som ser ut som en reflexramp.

Klassledande baksäte i storlek – lika hög klass som exempelvis Audi A8.

Klassledande baksäte i storlek – lika hög klass som exempelvis Audi A8.

Foto: SAAB
Saabs nya 9-5:a.

Saabs nya 9-5:a.

Saabs nya 9-5:a.

Saabs nya 9-5:a.

Foto: SAAB
Annons

”Den bredaxlade svensken”. Så kallades Saab 99 när den kom 1967 för att den ansågs ha så generös bredd i baksätet. När vi nu, i samarbete med Auto Motor Sport, kan visa bilder på nya 9-5 får begreppet en helt ny innebörd.

Nya 9-5:an, som presenteras för publik på Frankfurtsalongen i september, blir en helt ny bilmodell som ersätter den 12 år gamla 9-5. Den baseras på GM:s plattform för större bilar, epsilonplattformen, som bland annat Opel Insignia baseras på. Men 9-5 är till 80 procent utvecklad av svenskar, poängterar Saabfolket.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons