Recension
Att mäta sig med evigheten
GENESISFOTOGRAFI Det har tagit Björn Abelin sju år att ta de 21 bilderna till ”Escapes” på namnlösa platser i Europa. Att bläddra sig fram i boken blir en lovsång till det långsamma betraktandet, skriver Marie Lundquist.
En fotobok kan vara så mycket mer än en bok. Björn Abelins bokverk Escapes, liknar mer en klassisk portfolio, en utställning som man kan bära under armen. Trots det utmanande formatet känns boken lågmäld, tidlöst vacker, i sin rena formgivning, gjord av Anders Schmidt. Stora utfallande landskapsbilder: hav, klippor, sand, träd. Inga beledsagande bildtexter, en oidentifierad natur som verkar vara fotograferad oberoende av tid och rum. En sorts prehistoriska bilder, sedda med stenåldersmänniskans blick.
Man kunde tänka sig dessa bilder som illustrationer till Första Mosebok, ett slags Genesisfotografi. Bara någon enstaka gång och då på ett närmast surrealistiskt sätt, anas att det trots allt finns en civilisation i närheten: uttjänta bildäck som rasar nerför en sandig slänt, ett prunkande vetefält som någon måste ha sått och snart ska skörda. Var kommer dessa tecken av en mänsklig närvaro ifrån? En hälsning från framtiden?